Nga: Dr. Zeqir Veselaj, ligjërues i edukimit mjedisor në Universitetin e Prishtinës
Të shkruash për degradimin e natyrës në Kosovë, më nuk
përbën lajm por thjeshtë rutinë. Megjithatë, rasti i Mirushës është akti
më i rëndë i papërgjegjësisë institucionale dhe qytetare. Në vitin 2001, isha i
ftuar si panelist në një trajnim për gazetarë të rinjë, organizuar nga IREX-i
me temën: informimin mbi mjedisin. Prezantimin tim mbi vlerat natyrore të
Kosovës e fillova me disa foto një prej të cilave ishte ajo e ujëvarës së parë
të Mirushës. Ajo është më e larta dhe më e bukura sipas meje. Në pyetjen time
se “ku ndodhet kjo ujëvarë”, asnjë nga pjesmarrësit nuk e gjeti. Nuk kishin faj
pasi gjithmonë Mirusha në publik është prezantuar me ujëvarën mbi liqenin e
fundit. Tek e para është vështirë të ngjitesh, prandaj edhe nuk e
njihnin.
1. Loja me kategoritë e mbrojtjes dhe kategoria inekzistente aktuale
Mirusha nuk ka organ menaxhues që në baza ditore të mirrej
me mbrojtjen, menaxhimin dhe promovimin e saj. Secili shtet normal qysh moti do
të kishte caktuar një të tillë. Ndarjet provinciale mes Klinës dhe Malishevës e
ka komplikuar dhe më tej situatën. Si do realizohet plani hapësinor pa një
organ menaxhues?. Vendosja e një organi menaxhues efektiv nga niveli qendror,
me pak staf e pak financa do e vendoste menaxhimin e zonës në binarët e duhur.
Përndryshe mbetet në fuqi thënia e njohur se “conservation without money is
only conversation”. Defaktorizimi deri para zhdukjes i Institutit për Mbrojtjen
e Natyrës si organ mbikqëyrës e ka lehtësuar së tepërmi degradimin e zonave të
mbrojtura, përfshir Mirushën.
Emërtimi më i vjetër popullor për Mirushën ishte Ularica, që
lidhej me legjendën e vajzës Ricë që ishte parë duke u la nën ujvara. Emërtimi
zyrtar është Ujëvarat e Mirushës. Një emërtimi i tillë abstrahon komponentet
tjera natyrore: liqenet dhe kanjonin që ka formuar lumi si hidrogjeologji e
gjeormorfologji, biodiversitetin e pasur të zonës, speleologjinë,
paleontologjinë, peizazhin e bukur, historinë etj. Paramendojeni një ujëvarë
(sipas emrit) por që shpesh nuk ka ujë. Emërtimi “Kanjoni i Mirushës” do ishte
më gjithpërfshirës por edhe atraktiv për vizitorët. Fjala kanjon tingëllon më
mirë edhe në qarqet shkencore, konservuese, turistike, kulturore etj.
Ironikisht, të dy komuna e kanë Mirushën simbol dhe logo të
tyre. Kjo reflekton një lloj “lufte gjeash” se e kujt është më shumë Mirusha.
Gjatë dekadave vizitorët kanë ardhur nga pjesa e Klinës, e territori më i madh
i takon gjithashtu, shumica e punëve dhe investimeve janë bërë nga kjo komunë.
Lokalet dhe bizneset e zonës kryesisht janë të lidhura me Klinën. Edhe Planin
Hapësinor e ka financuar “Miniera e Boksitit” në Volljakë. Malisheva është
formuar më vonë si komunë dhe për ta “zënë hisen e vet” e ndërtoi shpejt e
shpejt rrugën e asfaltuar që më shumë se vizitor e përparim por sjell dëme e
degradim.
Në vitin ,1986 Instituti për Urbanizëm i Kroacisë nën
mbikqyrjen e Entit për Mbrojtjen e Natyrës dhe Ambientit të Kosovës, ka hartuar
planin hapësinor të Mirushës. Ky institut ka bërë planin Hapësinor edhe për
parkun kombëtar të Plitviceve në Kroaci, e quajnë Mirushën edhe “Plitivicet e
Ballkanit”. Plani përcakton shtigjet për ecje dhe ngjitje, zonat për rekreacion
për vikend turizëm, turizëm shëndetësor, teleferik etj. Zona e mbrojtur sipas
planit ndahet në dy nënzona: zona e ngushtë (190 ha) dhe zona e gjërë (365 ha).
Gjithçka e planifikuar në detajet më të imëta përfshi koston financiare. Plani
është (ose të paktën ka qenë) në Institutin e Mbrojtjes së Natyrës dhe prej
vitit 2005 askush nuk është marrë me të. Plani hapësinor i hartuar nga
Instituti i Planifikimit Hapësinor dhe aprovuar nga Kuvendi i Kosovës me 2014,
me gjithë respektin për punën e bërë, është nën cilësinë e të parit.
Çuditërisht ky plan në tekstin e vet e e trajton Mirushën si “park”. E
pafalshme pasi kategoritë park dhe monument natyror ndryshojnë shumë. Më
shumë se për plane Mirusha ka nevojë për një plan zhvillimor afatmesëm të
bazuar në planet e mëhershme.
Pa dyshim se kjo është storia më reale por edhe më e
dhimbshme se si e kanë trajtuar institucionet e nivelit qendror dhe lokal
ruajtjen e Mirushës. Me vendimin për mbrojtjen e lumit Mirusha (1983), ndalohet
edhe kaptazha e ujit nga lumi. Këtu jo kaptazhë, po ndalon rrjedha dhe formohet
liqe. Pa kurrfarë leje mjedisore e as ujore, asn nga niveli qendor e as lokal.
Arsyeja: jo për pije, as për ujitje por për peshkim rekreativ. O tempora o
mores. Institucionet po sillen sikur diga ka mbirë brenda natës. Ambientalistët
dhe qytetarët kanë ngritur zërin duke e ditur ndikimin që do ketë. Pasojat po
shihen. Tharjet e përvitshme të ujëvarave (e tani edhe disa herë brenda vitit)
po ndodhin pas ndërtimit të digës, edhe pse të reshurat kanë prishur ciklin e
tyre tashmë.
Para luftës, kur shkollat na dërgonin në ekskursione, në
vendin ku janë sot restaurantet ka pasur vetëm një kafe të vogël tip montazhë,
me 3-4 tavolina. Aty zakonisht blinim një pije dhe iknim për tek ujëvarat. Nuk
është lejuar ndërtim tjetër në zonën e mbrojtur, madje edhe në vitet e para pas
luftës. Investime mungojnë. Pastaj “investimet” eksploduan. Po gjithçka që mund
të quhet “investim” në fakt është bërë në degradimin e zonës: rrugët, ndërtimet
pa leje etj. “Resturantet” sidomos te liqeni i fundit në vend të kënaqësisë
ofrojnë shëmtim për syrin e vizitorit. Investime pak më serioze kanë bërë
restaurantet në fund të rrjedhës së lumit tek rruga magjistrale. Investimet e
institucioneve qendrore e komunale thjeshtë inekzistente. Madje as të tilla për
sigurinë e jetës së vizitorëve që ngjiten ujëvarave.
Të shpeshta janë episodet e peshqve të ngordhur mbi ujërat e
liqejve të Mirushës si rezultat i tej-ndotjes së ujit. Shumica e fshatrave
përgjatë rrjedhës së lumit, e shfrytëzojnë ujin e lumit e ujërat e zeza i
derdhin po aty. Ngjyra e ujit nga e kaltërt deri në kafe përcaktohet nga volumi
i ndotjes që shkarkohet dhe stina e vitit. Përgjatë rrugicave të ecjes,
mbeturina të panumërta. Disa fushata pastrimi janë bërë, por pas disa javësh
situata është kthyer përsëri si mos më keq. Mungesa e respektit për natyrë
është kthyer në një sëmundje e pashërueshme për shoqërinë tonë.
Përveç se Mirushën e kam afër vendlindjes, e kam pasur një
pjesë të hulumtimit të doktoratës. Në vitin 2001 me Sadedin Prekazin dhe RTK-në
kemi pas bërë një dokumentar për vlerat natyrore të Mirushës, i cili shpesh
ritransmetohet. Prej atëherë, Mirusha ka zënë vend kryesisht në kronika “të
zeza” të mediave për ndotje, degradim, ndërtime pa leje, mbeturina, tharje,
ngrirje e deri humbje aksidentale jetësh. Nuk ka shenjë orientuese në hyrje të
zones, nuk ka ndonjë broshurë, video promovuese. Disa pasionantë të fotografive
e videove nga toka e nga dronët po bëjnë atë që duhej të bënte shteti për të
promovuar vlerat natyrore.
Këto dhjetë pika mund të jenë vetëm maja e icebergut për
degradimin e Mirushës. Secila nga këto pika mund të konsiderohet nga
institucionet si pikënisje nga cila mund të filloj të rikthehet funksioni
atraktiv, ekonomik, turistik, konservues, kulturor, edukativ dhe qytetar i
perlës natyrore të Kosovës. Kjo që po ndodh me Ujëvarat e Mirushës, përveç
krimit ekonomik është tip eklatant i krimit ekologjik që ndeshet me kapitullin
XXVIII të Ligjit penal të Republikës së Kosovës.
No comments:
Post a Comment