Saturday, April 6, 2024

A po ndryshojnë zonat e rritjes së bimëve për shkak të ndryshimeve klimatike?

Nën ndryshimet klimatike, si vera ashtu edhe dimri po bëhen më të ngrohta. Për dhjetë vitet e fundit, çdo e re ka qenë më e nxehta në histori. Në mënyrë kumulative, viti 2020 ka qenë gjithmonë kufiri që shkencëtarët kanë paralajmëruar se ndryshimet do të bëhen të dukshme me sy të lirë. Pas gjysmë dekade, nuk mund të mohohet se jemi në një periudhë të ngrohjes globale. Të gjithë e dimë se ka pasur disa muaj parashikime të papritura të motit, si bora në muajin mars, e cila ka qenë gjithmonë në rajonin tonë, por deri vonë muajt e mëparshëm nuk ishin aq të ngrohtë sa bimët të lulëzuan. Tashmë, kur bimët lulëzojnë në shkurt dhe bora bie në mars dhe i ngrin, pasojat janë të dukshme në mungesën e frutave dhe perimeve që prodhimi ynë ka mundur të kënaqë deri tani.

Disa muaj parashikime jo normale të motit mund të ndikojnë ndjeshëm në shëndetin e bimëve, veçanërisht në kulturat e perimeve të sezonit të ftohtë si brokoli, karotat, rrepka dhe lakra jeshile. Nëse po mbillni perime në kopshtin tuaj ose në kopshtin urban, këtu janë disa gjëra që duhet të keni parasysh përpara se të mbillni.

Parashikimet e motit anormal

Sipas Matt Kasson, Ph.D., një patolog i bimëve në Universitetin e Virxhinias Perëndimore, botuar në  revistën Conversation: Zonat e qëndrueshmërisë janë shumë më pak të rëndësishme për bimët njëvjeçare që mbijnë, lulëzojnë dhe vdesin në një sezon rritjeje sesa për bimët shumëvjeçare që zgjasin disa vjet. Njëvjeçarët zakonisht shmangin temperaturat vdekjeprurëse të dimrit që përcaktojnë zonat e qëndrueshmërisë së bimëve.

"Shumë njerëz blejnë fara ose fidanë pa menduar për zonat e qëndrueshmërisë, datat e mbjelljes ose rreziqet e sëmundjeve", thekson Kasson. "Por kur bimët duhet të përballen me ndryshimet e temperaturës, stresin e nxehtësisë dhe sëmundjet, ato përfundimisht do të luftojnë për të mbijetuar në zonat ku dikur lulëzuan."

Shumica e paketave vjetore të farave nuk listojnë zonat e qëndrueshmërisë së bimëve. Në vend të kësaj, udhëzimet për datën e mbjelljes jepen sipas rajonit gjeografik. Është ende e rëndësishme të ndiqni këto data. Ato ndihmojnë për të siguruar që të korrat e ndjeshme ndaj ngricave të mos mbillen shumë herët dhe që të korrat e sezonit të ftohtë të mos korren shumë vonë gjatë vitit.

Bimët shumëvjeçare njëvjeçare kanë zona të gjera rezistence. Shumë bimë shumëvjeçare mund të rriten në një gamë të gjerë temperaturash. Për shembull, fiku i fortë dhe kivi i fortë rriten mirë në zona të ndryshme të buta. Mjedrat janë rezistente edhe në më shumë zona, por në klimat më të ftohta dhe në lartësi më të larta. Renditja e zonave të qëndrueshmërisë eliminon shumë supozime për shumicën e kopshtarëve.

Lëkundjet e temperaturës

Është gjithashtu e rëndësishme t'i kushtoni vëmendje etiketave të bimëve për të shmangur zgjedhjen e një varieteti me një zonë të kufizuar qëndrueshmërie mbi të tjerët me fleksibilitet më të madh. Gjithashtu kushtojini vëmendje udhëzimeve për ekspozimin e duhur në diell dhe datat e mbjelljes pas ngricës së fundit në zonën tuaj.

Frutat janë veçanërisht të ndjeshme ndaj luhatjeve të temperaturës. Shumica e pemëve frutore të disponueshme në treg mund të tolerojnë një gamë të gjerë zonash qëndrueshmërie. Megjithatë, frutat me gurë si pjeshkat, kumbullat dhe qershitë janë më të ndjeshme ndaj luhatjeve të temperaturës brenda këtyre zonave, veçanërisht ndryshimeve të papritura në temperaturat e dimrit që krijojnë ngjarje të paparashikueshme ngrirje-shkrirje.

Këto lëkundje të motit prekin të gjitha llojet e pemëve frutore, por pemët frutore me gurë duket se janë më të ndjeshme, ndoshta sepse ato lulëzojnë më herët në pranverë, kanë nënshartesa më pak rezistente ose kanë karakteristika të lëvores që i bëjnë ato më të ndjeshme ndaj dëmtimit të dimrit.

Fortësia e bimëve shumëvjeçare rritet gjatë stinëve në një proces të quajtur "ngurtësim", duke i kushtëzuar ato për temperatura më të ashpra, humbje lagështie nga dielli dhe era dhe ekspozimi i plotë në diell. Por rënia shumë e papritur e temperaturës së vjeshtës mund të shkaktojë që bimët të vdesin në dimër, një ngjarje e njohur si "vdekja e dimrit". Në mënyrë të ngjashme, një rritje e papritur e temperaturave të pranverës mund të çojë në lulëzim të parakohshëm dhe vdekje të mëvonshme nga ngrica.

Bimët po sëmuren më shumë

Dëmtuesit po lëvizin gjithashtu në veri drejt temperaturave më të ftohta. Bimët nuk janë organizmat e vetëm të kufizuar nga temperatura. Me dimër më të butë, dëmtuesit e insekteve jugore dhe patogjenët e bimëve po zgjerojnë gamën e tyre drejt veriut. Kjo nënkupton pushtimin e specieve tropikale në zonat me klimë të butë. Patogjenë të tjerë të bimëve mund të përfitojnë nga temperaturat më të buta të dimrit, duke çuar në ngopje të zgjatur të tokës në vend të ngrirjes. Si bimët ashtu edhe mikrobet janë më pak aktive kur toka është e ngrirë, por në tokë të lagësht mikrobet kanë mundësinë të kolonizojnë rrënjët e fjetura të bimëve shumëvjeçare, duke çuar në më shumë sëmundje.

Autori arrin në përfundimin se mund të jetë sfiduese të pranosh se ndryshimi i klimës po i vë nën stres disa nga bimët e preferuara në kopshtet tona, por ne mund të përshtatemi me sfidat. Rritja e bimëve është një mundësi për të admiruar fleksibilitetin e tyre dhe tiparet që lejojnë shumë prej tyre të lulëzojnë në një botë ndryshimi. Përndryshe, inteligjenca e bimëve matet me aftësinë e tyre për të jetuar në disa klima dhe zona të ndryshme, ato që mund të mbijetojnë vetëm në një zonë p.sh. bimët endemike konsiderohen më pak inteligjente sesa, për shembull, pisha që mund të jetojë në zona të ndryshme. Kjo është një mundësi për ne që të ndihmojmë bimët që na japin ushqim të përshtaten me ndryshimet klimatike. Thjesht duhet t'u kushtojmë më shumë vëmendje atyre.

No comments:

Post a Comment