Dr. Zeqir Veselaj, Ligjërues i Edukimit mjedisor në
Universitetin e Prishtinës
Në kuadër të projektit është bërë një hulumtimi me 308 student të 12 universiteteve publike e kolegjeve private dhe 49 fakulteteve respektive mbi qëndrimet, njohuritë dhe besimet e tyre mbi ndryshimet klimatike Vjeshta e vitit 2022 erdhi me paralajmërimet nga shumë burime për një krizë të mundshme energjetike dimërore si pasojë e situatës globale me tregun e energjisë që erdhi me luftën në Ukrainë. Qytetarët e brengosur blenë burime për ngrohje me çmime pothuajse të dyfishuara duke iu frikësuar ashpërsisë së dimrit. Megjithatë, dimri i këtij viti do të mbahet mend si dimri pa borë. Kjo pasi shumicës së kosovarëve të zonave më të ulta, këmba në borë u shkeli tek në javën e parë të prillit, pra dy javë pasi kishim hyrë në pranverën kalendarike. Përveç se bora erdhi vonë, ajo e solli edhe një të ftohtë që zgjati e që nuk ishte i zakonshëm për këtë periudhë të vitit.
Kosova, sivjet u ballafaqua me vërshimet më të mëdha të dekadave të fundit. Përveç pamjeve që në momente ngjanin me cunamin japonez, kishte edhe dy të veçanta në këto vërshime. E para, vërshimet ishin jashtë shtrirjes së tyre stinore, pasi ato ndodhin kryesisht në pranverën e hershme me shkrirjen e borës dhe vjeshtën e vonë me shirat e para të dendura. E dyta lidhet me gjeografinë e ndodhjes së tyre: Mitrovica dhe Skënderaj me pasojat më të rënda sivjet, nuk kanë qenë të njohura si zona vërshimesh kaq të mëdha si ndosh në komunat e Dukagjinit. Fatmirësisht, viktima në njerëz nuk pati, por dëmet ekonomike të familjeve kosovare u llogaritën me miliona.
A po përgatitemi për t`u ballafaquar me ndryshimet klimatike
Sa janë të përfshira ndryshimet klimatike në programet
studimore
Studimi i bërë nga Instituti për Hulumtim dhe Zhvillim të Arsimit të Fakultetit të Edukimit të Universitetit të Prishtinës lidhur me përfshirjen e ndryshimeve klimatike në kurrikulat e arsimit tëlartë tregoi për një mungesë të theksuar në titujt e kurseve të analizuar. Hulumtimi i mbështetur nga programi HERAS+, analizoi 101 programe studimore të shtatë universiteteve publike dhe pesë kolegjeve private. U analizuan 239 kurse të niveleve Bachelor dhe Master që në emërtimin e tyre kishin ndonjë nga fjalët kyçe: ndryshime klimatike, mjedis, ambient, ekologji dhe zhvillim i qëndrueshëm. Nga baza e të dhënave e krijuar, rezultat shqetësues ishte se ekziston vetëm një kurs me emërtimin ndryshimet klimatike (Energjia dhe ndryshimet klimatike) që realizohet si kurs ndërkurrikular pranë Qendrës për Energji dhe Qëndrueshmëri të Universitetit të Prishtinës. Të tjerat kurse sigurisht se kanë përmbajtje të ndryshimeve klimatike brenda syllabuseve (kapituj, seksione) por nuk ka qenë në objektivat e hulumtimit të shkohet deri në këtë nivel analize. Një kurs i vetëm për ndryshimet klimatike në përgatitjen e kuadrove nga fusha ekologjike, mjedisore, inxhinierike, ekonomike, juridike, shëndetësore e bujqësore sigurisht se është shumëpak për një sfidë globale e cila po përkeqësohet për çdo vit e më shumë. Sfidë që do përgjigje.
Qëndrimet, njohuritë dhe besimet e studentëve mbi ndryshimet
klimatike
Në kuadër të projektit është bërë një hulumtimi me 308
student të 12 universiteteve publike e kolegjeve private dhe 49 fakulteteve
respektive mbi qëndrimet, njohuritë dhe besimet e tyre mbi ndryshimet
klimatike. Sipas perceptimeve të ¾ të studentëve, mjedisi qoftë ai global apo
në nivel vendi ka pësuar përkeqësim ose përkeqësim të madh në dekadën e fundit.
Pjesa tjetër kanë vlerësuar përmirësim ose “status quo” të gjendjes mjedisore
në të dy nivelet.
Sa i përket burimit të informacionit dhe njohurive për
studentët siç edhe pritej, në vendin e parë është interneti dhe rrjetet sociale
(për 82.1%), në vendin e dytë del arsimimi paraprak i studentëve (72.5%) ndërsa
lajmet dhe dokumentaret televizive del të jenë burimi i tretë (për 57.5%). Dy
burimet me më së paku kontribut në informacionin dhe njohuritë e studentëve
janë revistat (6.8%) dhe gazetat (10.7%) që d.m.th. se materialet e shkruara në
lidhje me ndryshimet klimatike nuk lexohen nga studentët. Kjo lidhet mbase edhe
me mungesën aktuale në tregun medial të Kosovës të gazetave dhe revistave të
shtypura por edhe se koha moderne ka zhvendosur të lexuarin nga letra në
leximin në paisjet e teknologjisë informative.
Njerëzit sot i pranojnë ndryshimet klimatike, ashtu siç ka
edhe të tillë që nuk besojnë se ato janë një realitet dhe projekti ka hulumtuar
besimet e studentëve. Sa i përket besueshmërisë, del se 1/3 e studentëve
plotësisht (100% të bindur) besojnë në ndodhjen e ndryshimeve klimatike.
Besueshmëri të lartë (50%-90%) mbi ndodhjen e ndryshimeve klimatike kanë 43%
ndërsa 1/5 e studentëve kanë besueshmëri më të ulët se 50% dhe besojnë se
ndryshimet klimatike megjithatë janë duke u ekzagjeruar nga ambientalistët. Pra
rreth 80% e studentëve kosovar besojnë plotësisht ose mjaftueshëm në realitetin
e ndryshimeve klimatike.
Edhe pse në vetvlerësimin e tyre mbi njohuritë për
ndryshimet klimatike, studentëti kanë vënë vetes nota të mirae shumë të mira
(me nota nga 1-5). Në përgjigjet e studentëve mbi 20 qëndrimet që lidhen me:
funksionimin e sistemit klimatik të Tokës, shkaqeve e pasojave të ndryshimeve
klimatike si dhe masave për luftimin e ndryshimeve klimatike ka raste kur kanë
treguar keqkonceptime bazike. Pasaktësia më e madhe lidhet me shpyllëzimin ku
85% e studentëve për fat të keq mendojnë se “prerja e pyjeve nuk ka ndikim në
ngrohjen globale”, kur dihet se shpyllëzimi, pas shkarkimeve të gazeve me efekt
serrë në atmosferëështë burimi sekondar pasi që zvogëlon sipërfaqen thithëse të
bimëve për dioksidin e karbonit (CO2) në atmosferë. Gjithashtu keqkuptim i
thellë është shprehur edhe te qëndrimi se “ndryshimet klimatike shkaktojnë
ngrohjen globale” i përkrahur si e saktë nga ¾ e studentëve që d.m.th. se vetëm
¼ e dinë se ndodh e kundërta.
Keqkonceptime ka edhe lidhur me gazet që shkaktojnë efektin
serrë. Studentët e hulumtimit nga tri gaze që kanë pasur të zgjedhin secili,
saktë janë përcaktuar për CO2 dhe metanin (CH4). Por shumica ia kanë “huqur” me
gazin e tretë të zgjedhur: dioksidin e sulfurit (SO2) i cili edhe pse është gaz
ndotës primar i ajrit atmosferik, nuk ka efekt serrë.
Nga përgjigjet e studentëve të hulumtimit del se tri
qëndrimi që ka pasur saktësinë më të madhe ishte qëndrimi se “ndryshimet
klimatike ndikojnë në bujqësinë dhe ekonominë tonë” i përkrahur nga 95.1% e
studentëve. Qëndrimi i dytë i përkrahur është se “ndryshimet klimatike kanë
rritur incidencën e fatkeqësive natyrore nëpër botë” (nga 94.4%) dhe i treti
qëndrimi se “luftën kundër ngrohjes globale e ndihmon gjelbërimi dhe pyllëzimi”
i përkrahur nga 94.1% të studentëve.
Pjesa dërmuese e studentëve janë deklaruar se nuk kanë qenë
asnjëherë pjesë e ndonjë aktiviteti lidhur me mjedisin dhe ndryshimet klimatike
as në fakultetin e tyre e as jashtë tij. Nevoja më e madhe e shprehur në lidhje
me aktivizmin për mjedisin dhe ndryshimet klimatike është për më shumë njohuri
nga mësimdhënësit e tyre (për 70% të studentëve), në vendin e dytë si nevojë
është mbështetja nga universiteti apo kolegji për aktivitete mjedisore dhe
ndryshimet klimatike (për 61.3% të studentëve), ndërsa në vendin e tretë është
prioritizimi i problemeve të mjedisit dhe ndryshimeve klimatike nga
institucionet qeveritare (60.3% e studentëve).
Porosia kryesore e hulumtimit për vendimmarrësit,
institucionet e arsimit të lartë dhe mësimdhënësit universitar është që të
trajtojnë më me seriozitet rritjen e përmbajtjes së ndryshimeve klimatike në
kurrikula arsimore që do të shërbenin për përgatitjen e kuadrove me njohuri,
shkathtësi, besim dhe vlera për një përballje me sfidën më të madhe mjedisore
me të cilën po ballafaqohet Kosova por dhe mbarë planeti.
Burimi: Telegrafi
No comments:
Post a Comment